Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A közlekedés a volt Szovjetunió területén eltér a z általunk ismert és Európa más részein is alkalmazott közlekedési módoktól.

A Szovjetunió és utódállamai Európa nagyobbik felét ölelik fel, ezért a régió közlekedési rendszere a nagy távolságok, valamint a lassan a múlt ködébe vesző olcsó üzemanyag miatt sajátos rendszert alkotott, amely napjainkban is működik. A volt szovjet tagköztársaságok nagy többségében az alábbi rendszer többé-kevésbé működik.

1 Vasút

Platzkart

Már a cári Orosz Birodalomban nagy hangsúlyt fektettek a vasút kiépítésére. Ennek egyébként a Német Birodalom 19. sz.-i felemelkedése volt a mozgatórugója, amikoris a Porosz állam katonai felemelkedése bizony fényes síneken indult meg. Ezt látván a cári rendszer sem akart lemaradni és létrehozta Európa egyik legjobban működő vasúti rendszerét. A pályaudvarok tisztasága, a menetrend pontossága, a hálózat karbantartása a mai napig is példaértékű, még a szegényebbnek számító országokban is.

A vasút széles nyomtávon közlekedik, aminek katonai - stratégiai okai voltak.

Fontosabb azonban, hogy a vasúti rendszer nem a gyors - személyvonat rendszerben van felosztva.

   A legtöbb vonat gyakorlatilag hálókocsis. Ezt, ha zárható fülkékkel van felosztva, nemes egyszerűséggel "kupé"-nak nevezik. Ennek van 2, illetve 4 fekvőhelyes verziója. Gyakran mosdó is van ezekben. Ezek a legdrágább vasúti egységek.

   A legáltalánosabb a helyjeggyes, de nyitott, egyetlen légterű hálókocsi, ahol mindenkinek külön fekvőhelye van. Nappal a felső ágyon utazók természetesen leköltöznek az aló ülésekre, csak este kapszkodnak fel a kakasülőre. Ezt nevezik "platzkart"-nak.

A platzkart nélkülözhetelen szereplője a "pravodnyik", az utaskísérő. A platzkart-ra csak az egyik ajtót nyitják ki, a pravodnyik már a felszálláskor ellenőrzi a jegyet, jó helyre akarunk-e felszállni. A jegyen ugyanis szerepel a nevünk, a vonat indulási helye, ideje, a vonat száma, a kocsi száma, illetve a hely száma.

   A platzkart-kocsi folyosójának végén van a pravodnyik fülkéje, hozzá fordulhatunk, ha szükségünk van valamire, vagy egyszerűen egy kis gorombaságra vágyunk. A legtöbb helyen még látható a folyosó végén egy fűthető vízmelegítő-henger, amely téli vonatozásokkor forró vízzel látja el a teázni vágyókat. A pravodnyiknál egyébként lehet teát kérni. Feladata továbbá a jegyek ellenőrzése, a helyek elosztása, az ágynemű kiadása, az utasok felébresztése, figyelmeztetése érkezés előtt, valamint a felmerülő problámák, viták megoldása és néha okozása is.

   Ugyanilyen kocsival, de helyjegy nélkül zötyög az "obscsi", na ez már kicsit edzettebb utazót kíván. Nem elég, hogy a kb. 60 férőhelyes kocsiban össze vannak zárva az emberek, itt legtöbbször nem egy ember utazik fekvőhelyenként, hanem kettő, vagy három, ráadásul olyanok, akiknek nincs pénze platzkart-ra. Erősek tehát a szagok, és valószínűleg nem fogunk tudni lefeküdni, aludni.

Elektricska

Az elektricska a nálunk ismert HÉV-hez lennének hasonlíthatók, de funkcionálisan a magyar vonatok inkább csak elektricskák. Az elektricska néhány száz km-es távon közlekedik, felépítése a HÉV-re hasonlít, külön vágányokról indul és a jegypénztára is általában száműzve van a pályaudvarról, viszont egy 50 m-es körön belül többnyire fellelhető. Az elektricska olcsó, kényelmes, lassú. "Kisebb" távolságokra juthatunk el vele, a jegyet legtöbbször a vonaton is megvehetjük. Széles ülésein kényelmesen elterpeszkedhetünk, persze átutazni az éjszakát ilyen módon mégis kissé embert próbáló feladadt.

Az elektricskák mivel igen lassan haladnak, sokszor egész éjszaka zötyögnek, de ebben az a "jó", hogy legalább a végállomásre már emberi reggeli időpontban érkezik.

Metró

A legtöbb volt szovjet tagköztársaság fővárosában, illetve a nagyobb városokban közlekedik metró. A szovjet korszakban nagy műgonddal építették ki a metróhálózatokat, amelyek a nagy távon, gyorsan elv szerint épül fel. A szovjet metró gyors, praktikus, megbízható.

Buszok

A legtöbb helyen a vasúti pályaudvar közelében van a buszpályaudvar, ahol nagy- és kisbuszok többnyire vegyesen állnak. A nagy buszok rendszere ismerős lehet, de a kisbuszokkal is lehet városok közt utazni. A kisbuszok közlekednek városon belül is, iránytaxiként. Ezek a marsrutkák. A városképek jellegzetes elemei a marsrutkák, legtöbbször ezekkel lehet a legkönnyebben közlekedni.

A városi buszokon, marsrutkákon és trolikon a jegyet mindig felszállás után, a járművön közlekedő kalauztól kell megvenni, illetve a marsrutkán a sofőrnek kell odaadni.

Villamos, troli

A villamosok annyiban különböznek az itthoniaktól, hogy a jegyet kizárólag a járművön lehet megvenni. Helyenként (pl. Krím-fsz., Bender - Tiraszpol) távolsági trolibuszok is léteznek.

Taxi

Vannak helyek, pl. Almaty, ahol a taxi nem csak a taxit jelenti, hanem kisebb összegért bárki elvisz minket, ha a sofőr is arra tart.

Az autóstop azonban általában fizetős, tehát, ha ingyen szeretnénk stoppolni, azt a sofőrréel egyeztetni kell, állítólag erre is van lehetőség, még nem próbáltam. (Viszont egyszer majdnem verekedés lett, mert alkudozni akartunk a fuvardíjból).

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Keflex Out Of Date Leszelm

(Leszelm, 2019.09.29 01:58)

Viagra Online Pharamcy Marchio Propecia Pedir Priligy <a href=http://cheapciali.com>buy cialis online</a> Cialis Pas Cher Sur Paris Viagra Dapoxetine Purchase