Ukrajna, utazási tanácsok

2010.02.01

Amikor valahol mesélem, hogy Ukrajnában voltam, mindig kicsit furán néznek rám. "És az neked jó?" szokták visszakérdezni. Nyilván jó, különben nem mennék. De még így is némi magyarázatra szorul, mi a fenét keres az ember keleti szomszédunknál, ha már nem bevásárolni megy. Honfitársaink nemigen szoktak Kárpátalján túlmenni, részint, mert elég nagyok a távolságok, másrészt a nyelvi nehézségek miatt, na meg a rossz előítéletek. Valójában Kárpátalja, bár kevés időt töltöttem el ott, a legszutykosabb részek egyike Ukrajnában. Kijev, mint főváros, pl. sokkal tisztább, rendezettebb, mint Budapest. De Ogyesszával, vagy a kisebb városokkal sem igen vehetjük fel a versenyt.

Az ország még mindig viszonylag olcsó, és sok érdekes látnivalót is találhatunk.

Mindezzel együtt az ember leginkább a hangulat miatt utazik Ukrajnába.

Ukrajna hangulata nagyon sajátos. Látni kell, érezni kell, benne kell lenni, hogy az ember megértse.

Beutazási feltételek

Ukrajnába nem kell vízum, sem meghívólevél. Gyakorlatilag az érvényes útlevelünkkel utazhatunk be az országba. Azt azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a határokon gyalogosan nem kelhetünk át, a stop pedig többnyire nem működik.  Ha hátizsákkal vagyunk, legjobb, ha a határon áthaladó vonattal vagy busszal utazunk be az országba.

Ukrajnába utazhatunk autóval, vagy vonattal Magyarország felől. Ha vonattal megyünk, létezik egy közvetlen Budapest - Csop vonat, ami egyben a keskeny nyomtáv végét is jelenti a volt Szovjetunió területén.

A határon ki kell tölteni egy vámnyilatkozatot, amin nagyon okos kérdések vannak, de egy-két dologra nem árt odafigyelni. Ha ukrán nyelvűt adnának, de véletlenül mégsem ismerjük ezt a nyelvet anyanyelvi szinten, kérjünk magyar nyelvű cetlit, létezik.

A vámnyilatkozat kitöltésekor azt hiszem, nem kell külön kiemelni, hogy a "van-e önnél drog, fegyver, sugárzó anyag" kérdésekre csak akkor válaszoljunk igennel, ha tényleg rendelkezünk ilyesmivel, vagy különleges izgalmakra vágyunk mindjárt az utunk elején.

Viszont fontos, hogy a nálunk levő valutákat az utolsó petákig írjuk be a megfelelő rovatba!

Ennek elmulasztása, vagy pontatlan kitöltése rendkívül kellemetlen következménnyel járhat, ugyanis, ha a vámos a cetli kitöltése után a nálunk több pénzt talál, mint amennyit feltüntettünk, akkor a többletet szépen zsebreteszi, mi pedig hiába reklamálunk, hiszen a vámnyilatkozaton szereplő összeget "hiánytalanul"  visszakapjuk. Persze, nem mindig ennyire alaposak a vámosok és nem mindig élnek vissza ezzel a lehetőséggel, de jogilag megtehetik és volt is már rá példa. Szerencsére, amikor engem szedtek szanaszét, tényleg az utolsó fillérig beírtam mindent. Különben nagyon megjárhattam volna...

A "hol fog lakni Ukrajnában?" című nagyon okos kérdésre írjuk be, hogy: "hotel". Erre majd a megfelelő helyen még adok egy-két tippet.

Közlekedés

Ukrajnában a közlekedés más módon zajlik, mint nálunk. A volt Szovet tagköztársaságok ugyanis örökölték a szovjet rendszert, ami egy teljes közlekedési struktúrát jelent. Ezt részletesen kifejtettem a megfelelő cikkecskében, itt nem írnám le újra.

Szállások

A szállások Ukrajnában nem a legjobbak. Vagy drágák, vagy nem túl jók, vagy drágák, és koszosak is egyben. A leggyakoribb szállodatípus a hajdani "Volga" (később "Íbisz") szállóhoz hasonló betonkiszni, lejáró kilincsekkel, koszos fürdővel, marcona felvigyázókkal.  A vasúti pályaudvarokon is szokott lenni szálloda, ezek általában tiszták, de nem mindig van hely és elég borsos áron mérnek egy-egy éjszakát.

Időnként a vasúti pályaudvarokon idős bábuskák  kínálnak szállást, hangos "kvartyira - kvartyira" kiabálással.

Jól használhatónak tűnnek az internetes privát szállás-kereső honlapok, eddig, igaz, eddig inkább csak ide érkező oroszokkal találkoztam, de a rendszer működik.

...................................................

Látnivalók

Ukrajna egy sokszínű kultúrával rendelkező ország, s bár többnyire síkság alkotja területét, lehetőségünk nyílik hegyi túrázásra, vagy tengerparti döfönyézésre is.  A turizmushoz kapcsolódó infrastruktúra szerencsére szinte teljesen hiányzik, tehát még lehet részünk kalandokban, és meg is tudjuk fizetni.

Számos újszerű élménnyel gazdagodhatubk Ukrajnában, a legfontosabb talán, hogy nagyon eredeti hely, szinte semmi sincs a turizmus kedvéért, én ezt szeretem benne. De ezen túlmenően, sok élményt, ismerőst szerezhetünk már csupán a vonatozással is, illetve a tömegközlekedésben is láthatunk még csodákat.

Ha valakinek ez kevés lenne, azért ne feledkezzünk meg a városokról, amelyek hangulatosak, vannak természetesen múzeumok, ihatunk kvászt, és ha már itt tartunk, Ukrajnában igen jókat lehet enni tapasztalataim szerint.

.................................................................

ibereczky@gmail.com

(István, 2012.02.26 20:33)

Gyalogosan is be lehet lépni Ukrajnába.

klara.gode@hotmail.com

(G. Klári, 2011.05.23 17:14)

Hahó,
Mi még soha nem jártunk Ukrajna, Moldávia, területén. Mégis úgy gondoltam elutaunk ide és egy kicsit a tengerparot is megnéznénk agusztusban.
Tudnál segíteni, az utazás ill. egyéb kérdésekben.
Előr is köszi
Klári

Re: klara.gode@hotmail.com

(t heczey, 2011.07.14 20:58)

Sziasztok!
Sajna, csak most vettem észre hozzászólásodat, (kicsit leültem a szerkesztéssel mostanában...) de természetesen szívesen segítek. Ha augusztusban mentek, lehet, hogy lesz egy ismerősöm, aki ha kell, szívesen kalauzol egy darabon, ha megy ki Ukrajnába. Egyébként most is megy, vasárnap este indul Moldáviába. Részleresen a theczey@gmail.com e-mail címről...